Projekty eTwinning sposobem na zdrowie
- Hanna Dulęba
Projekty etwinning polegają na współpracy między szkołami z różnych krajów, która możliwa jest dzięki środkom komunikacji elektronicznej. Narzędzia TIK odgrywają tu kluczową rolę. Technologia informacyjno-komunikacyjna jest niezbędna do ich realizacji. Jednocześnie bywa też ich tematem.
W tej chwili w naszej szkole realizowane są trzy projekty etwinning. Dwa, prowadzone przez p. Wioletę Herbut, zajmują się ekologią i technologią. Trzeci, pod kierunkiem p. Hanny Dulęby i p. Magdaleny Brajty, nosi tytuł: “Could TikTok videos help us reduce our visits to the doctor?”
Klasa 2Dp właśnie zakończyła pierwszy etap tego rocznego projektu, który porusza ważny temat: zdrowia i technologii. Czas na pierwsze podsumowania!!!
Etap przygotowawczy miał pozwolić uczniom zdiagnozować sytuację zdrowotną młodych ludzi w środowisku lokalnym. Uczniowie każdej szkoły prowadzali badania na temat stanu zdrowia młodych ludzi poprzez obserwacje, wywiady, sondaże i ankiety. Uczyli się o zdrowiu na lekcji biologii i przygotowali prace projektowe w formie prezentacji, plakatów i zdjęć, na temat sposobów dbania zdrowie.
W tym czasie uczniowie nawiązali też kontakty z uczniami szkół partnerskich. Odbyły się spotkania online, podczas których uczestnicy się poznawali i zaprezentowali swoje szkoły. Wszyscy partnerzy uczestniczyli w prezentacji na temat ważnych aspektów zdrowia przygotowanej przez p. Magdalenę Brajtę. W roli prelegentów wystąpili Hubert i Karol z klasy 2Dp. Z inicjatywy naszych uczniów, odbyło się to na platformie Discord, na serwerze stworzonym specjalnie dla tego projektu, przez Kornelię z 2Dp, W trakcie spotkania uczniowie pięciu szkół rywalizowali w konkursie wiedzy o zdrowiu. Na podium tego konkursu znalazła się Weronika z 2Dp. Tylko Adam z liceum w Olsztynie i Ipek z liceum w Balikesir okazali się od niej lepsi.
Udział w projekcie eTwinning to emocje i wysiłek intelektualny, ale to też świetna zabawa.
Na pytanie: „Czego dowiedziałeś się o swoich kolegach i koleżankach z klasy” uczniowie 2Dp odpowiadają, że czasem odkrywają cechy i umiejętności, których przed udziałem w projekcie nie mieli okazji dostrzec. Poznają lepiej pasje innych i mogą dzielić się własnymi zainteresowaniami.
Za swój sukces uważają to, że komunikują się w języku angielskim i rozwijają umiejętność współpracy w grupie. I oczywiście chcą te dwie umiejętności dalej rozwijać. Działania projektowe są też inspiracją, aby poprawić swoje nawyki żywieniowe.
W dalszej części projektu wszyscy uczestnicy projektu zbadają: związek między zdrowiem a narzędziami cyfrowymi. Projekt, którego tytuł brzmi żartobliwie: „Czy filmiki TikTok mogą pomóc nam zredukować częstotliwość wizyt u lekarza ” jest w rzeczywistości ambitnym projektem naukowym, oraz okazją do rozwoju kompetencji kluczowych i zatroszczenia się o swoje zdrowie.