Login

I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku

Witamy wszystkich na stronie!

Witamy wszystkich bardzo serdecznie na stronie internetowej I LO im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku, szkoły o bogatej tradycji i ciekawej historii! Czytaj więcej...

Wirtualny spacer

Wejdź tutaj i pospaceruj po wirtualnych korytarzach naszej szkoły!

Polub nas na Facebooku!

Zapraszamy wszystkich do kliknięcia Lubię To! na stronie naszego liceum na portalu społecznościowym Facebook.

Sprawdź aktualny plan lekcji!

Już jest opublikowany na stronie nowy plan lekcji na obecny rok szkolny!

Najlepsze liceum w Sanoku wg Ogólnopolskiego Rankingu Perspektyw w latach:

1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018

Na rozstaju przyszłości …

Katarzyna Rakoczy

 „Przyszłość ma wiele imion. Dla słabych ma imię niemożliwe, dla nieśmiałych - nieznane, myślący i walczący nazywa ją ideałem.” – pisał niegdyś Victor Marie Hugo.  Zrozumienie przesłania kryjącego się pod płaszczem dosłowności  słów francuskiego pisarza pozwala odbiorcy na odkrycie indywidualnego stosunku do zagadki jutra. Jeden z najtrudniejszych wyborów czyhających, z nieprzyzwoitą oczywistością, na każdego człowieka, poznającego świat dorosłości, może jednak stać się nieco bardziej przejrzystą wizją wraz z nabieranym doświadczeniem i zdobywaną każdego dnia wiedzą. Bodźcem do ustalenia punktu odniesienia indywidualnego kompasu możliwości okazuje się niekiedy być nieoczekiwane spotkanie z dziedziną, która w jednym momencie potrafi stać się kusząco intrygującym obiektem świadomości. Aby wyjść naprzeciw tak pomocnej wizji, uczniowie I LO w Sanoku 26 września wyruszyli do Warszawy na spotkanie z uosobieniem własnej wizji przyszłości, która oczekiwała na nich w postaci odbywającego się już od 1997r. Festiwalu Nauki – imprezy, przybliżającej wszystkim zainteresowanym najciekawsze osiągnięcia współcześnie prowadzonych badań oraz dającej możliwość refleksji nad znaczeniem dotychczas zdobytej przez ludzkość wiedzy.

                  

                  

Największa, budowana przez najlepsze środowiska naukowe w Polsce, świątynia wiedzy co roku zostaje powołana do życia przez wykładowców prowadzących na co dzień różnorodne badania, odkrywające przed nimi enigmatycznie niepoznane dotychczas oblicza wszechświata. Dzięki ich zaangażowaniu i chęci dzielenia się zdobywaną nieustannie wiedzą, miłośnicy poznawania każdego wymiaru życia mają okazję zaznajomić się z niezwykle interesującymi tematami, wdać się w dyskusję ze znanymi osobistościami nauki, zadać nurtujące wewnętrzną ciekawość pytania oraz, dzięki temu, poznać własny stosunek do rzeczywistości. Uczniowie naszego liceum mieli okazję uczestniczyć w różnych wykładach organizowanych przez ośrodki takie jak Wydziały Biologii i Fizyki UW, Centrum Nauki Kopernik, czy redakcja tygodnika POLITYKA, które odbywały się najczęściej w gmachach uczelni wyższych, co pozwoliło nam na trzy dni przenieść się w, czekającą z niecierpliwością, studencką wizję przyszłości.

Czym są manipulacja i wpływ społeczny? Jakie cechy charakteryzują dobrego lidera? Czy GPS może działać w budynku? Jak wygląda dzisiejsza muzyka afrykańska? Dlaczego wszyscy jesteśmy tak naprawdę nienormalni? Dzięki jakim mechanizmom możliwy jest ruch mięśni szkieletowych? Czy neurobiologia wyprze psychologię? Często niejednoznaczne odpowiedzi na te oraz inne, równie intrygujące, pytania, uczniowie znaleźli na wykładach prowadzonych przez naukowców z imponującymi osiągnięciami w reprezentowanych dziedzinach, których postawa i ciekawość świata same w sobie okazały się być czynnikami motywującymi do zdobywania wiedzy. Trzy dni pełne różnorodnych emocji związanych z nowymi doświadczeniami nie mogły jednak koncentrować się wyłącznie na poznawaniu nowego oblicza bezgraniczności poznania. Jak relacjonuje Kamil Husak, uczeń klasy 2b: „Podczas wycieczki bardzo dużo się nauczyłem. Poruszane przez wykładowców tematy były tak interesujące, że z przyjemnością spędziłbym kilka kolejnych dni na rozmowach o wszystkim co mnie otacza z tymi, jakże inspirującymi, ludźmi. Mimo wszystko najpiękniejsza była esencja tej przygody samej w sobie: wizyta w niepoznanych budynkach, w których być może kiedyś będę spędzał większość swojego czasu, poznanie nowych ludzi, odkrywanie miasta.”. Jak się okazuje, Festiwal Nauki to nie tylko okazja do zwiększenia zasobu wiedzy, ale także cenna szkoła życia. Akademicki harmonogram dnia, gubienie się w natłoku własnych myśli podczas wizyt w imponujących kompleksach architektonicznych, możliwość podróży w czasie oraz odkrywanie własnego podejścia do, kryjącej się w poznawanych z zaciekawieniem murach, przyszłości, z całą pewnością były niezapomnianym doświadczeniem dla wszystkich miłośników wiedzy, uczestniczących w zajęciach prowadzonych w ramach Festiwalu.                                                                                     

„Jesteście tu po to, by zadawać pytania, szukać odpowiedzi w naszych słowach i we własnych umysłach. Łączymy dziś przygodę i naukę, wyjmujemy materiał spod sztywnych ram akademickich po to, by razem z wami podziwiać i cieszyć się fenomenem odkrywania.” – tłumaczyła dr Agnieszka Bukowska, będąca częścią imponującego zastępu wykładowców. Liczne historie opowiadające o młodych ludziach spotkanych na ścieżce zawodowej różnych doktorów nauk, a niekiedy również wspomnienia ich własnych wyborów, pozwoliły nam dojść do wniosku, iż tak naprawdę nie powinniśmy z niepokojem patrzeć w przyszłość, z trwogą spoglądając na każdą, oczekującą podjęcia, decyzję, ale cieszyć się wizją możliwości budowania własnej rzeczywistości na zdobywanych nieustannie fundamentach doświadczenia i wiedzy. Każdy z wykładowców umożliwiał słuchaczom zadawanie pytań również po zakończeniu prezentacji, co pozwoliło mi na zbadanie ich osobistego stosunku do idei Festiwalu. Odpowiedzi na pytanie jaki, z perspektywy nauczyciela akademickiego, wpływ na przyszłość uczniów szkół ponadgimnazjalnych, stojących u progu wyborów dorosłości, może mieć uczestnictwo w zajęciach, udzieliła mi dr hab. Edyta Brzóska-Wójtowicz, która zamknęła ją w opinii: „Nowe doświadczenia budują naszą osobowość. Potrafią budzić w nas różnorodne zainteresowania, wystawiają na próbę nasze własne wizje świata, konfrontują nasze pojmowanie rzeczywistości z ideą nauki. Festiwal jest wydarzeniem, które otwiera bardzo wiele drzwi poznania własnych pragnień i ambicji.”. Głębia jej słów inspiruje do stwierdzenia, iż, podlegając nieustannym wpływom, zarówno ze strony otaczającego nas świata, jak i z pozornej prawidłowości teorii predestynacji powołania własnej duszy, wraz z każdą zdobytą dozą doświadczenia kształtujemy własne serca i umysły w myśl indywidualnego planu architektonicznego firmamentu życia.                                             

Cenna przygoda, na którą złożyły się wizyty w gmachach uczelni, możliwość poznania akademickiego życia, spotkanie i poznanie naukowców, a także integracja ze światem wiedzy, spotkanymi w jego zawiłości ludźmi oraz z wizją własnego wnętrza, była niezwykle istotnym drogowskazem na drodze zmierzającej do poznania przyszłości, intrygującej w bezkresie swej nieokiełznanej istoty. Zdobyte doświadczenie nie tylko pozwoliło nam zrozumieć, iż, jak powiedziała Izabela Matuszek, uczennica klasy 2b: „Nasz czas właśnie nadszedł. On nie pojawi się znienacka jutro, pojutrze, czy za dwa, dwadzieścia lat. Zamiast bać się wizji wyboru, powinniśmy cieszyć się możliwością jego dokonania. Nauczyłam się kochać ukrytą w tym modelu postrzegania niepewność, tak naprawdę tylko ona nadaje naszemu codziennemu wysiłkowi sens i cel.”. Uczmy się więc każdego dnia z odwagą spoglądać w oczy przyszłości, nie bądźmy jedynie oczekiwaniem ukrytym pod postacią odległości między faktem a pragnieniem, którą uosabiamy drżąc przed samą wizją jutra. Bądźmy ożywieniem własnych ambicji. Bądźmy wzorem upragnionego celu. Bądźmy odkrywcami duszy zaklętej w pojęciu nauki. Bądźmy przyszłością, która zaczyna się dzisiaj, nie jutro.  

 

 

 

 

Koncert Charytatywny

Lipdub